Recenze - Kdo miluje jinak

Série: Inspector Konrad Sejer
Díl v sérii: 8
Goodreads: 3.68

Anotace:

Empatický a strhující portrét společnosti, viděný z úhlu slabých a odstrkovaných, z pera norské „královny
detektivního žánru“ Karin Fossumové.
Manželé Reinhardt a Kristina Risovi naleznou při nedělní procházce lesem tělo mrtvého chlapce a uvědomí si, že na parkovišti zahlédli prchajícího muže. Ještě než upozorní policii, si Reinhardt ke Kristininu zděšení dětské tělo vyfotografuje mobilním telefonem. Vyšetřovatelé Konrad Sejer a Jacob Skarre začnou pátrat v nedalekém městečku Huseby. Ale pak zmizí další chlapec a rozuzlení případu se náhle zdá být v nedohlednu. Se vzrůstající Reinhardtovou posedlostí tragickým případem a vlastní rolí v něm se stupňuje i Kristinin pocit odcizení, jenž má za následek postupný
 rozpad jejich manželství.

O autorce:

Autorka, nazývána kritikou „norská královna detektivek“, zaujala čtenáře po celém světě dávno před Larssonem…

Karin Fossumová byla původně známá především jako nadějná básnířka, v roce 1974 jí vyšla básnická sbírka, za kterou získala řadu cen. Přesto si od literatury vzala téměř dvacetiletou pauzu, během které pracovala v nemocnici, odvykacím centru i jako taxikářka. V roce 1995 jí vyšel první román z dnes již populární kriminální série s inspektorem Konradem Sejerem. Tato řada má již 10 dílů, byla přeložena do více než 16 jazyků – v angličtině se objevila již v roce 2002 – a má na svém kontě mnoho skandinávských i mezinárodních literárních ocenění. V roce 2005 se dostala i do užší nominace na Zlatou dýku CWA. Autorčiny detektivní příběhy se dočkaly i televizního zpracování jako jeden celovečerní film a dvě minisérie. Podle jejích samostatných knih byly natočeny filmy Dům bláznů a Dívka z jezera. Karin Fossumová je vdaná, má dvě děti a žije s rodinou v Oslu.

Když šli Reinhardt s Kristininou jako každou neděli na procházku do lesa, tak na mýtině nalezli mrtvé tělíčko malého chlapce. Chlapec byl obrácený obličejem do trávy a neměl kalhoty. Kristinu nález velice poznamená, protože sama by chtěla mít dítě. Reinhardt si tělo vyfotí, protože tento případ pro něj začne být velice zajímavý. Pár přivolává policii a začíná vyšetřování a pátrání po muži, který tento čin spáchal. Aby toho nebylo málo, tak zmizí další chlapec, kterého policie nemůže najít. Podaří se jim chlapce najít dříve než bude jeho dnům konec?

Na tento detektivní román jsem se velice těšila, protože jsem si všimla velice vysokého hodnocení na Databázi knih, které tato kniha získala. Čtenáři si dílo vychvalovali jako velice propracované, čtivé a dech beroucí. Do děje jsem se pustila s chutí a čekala jsem knihu, která mě uchvátí a já nebudu moci přestat číst.
Po pár stránkách jsem ale zjistila, že děj je čtivý, občas napínavý, ale ne takový, jaký bych ho očekávala. Kdyby autorka naplnila stránky větší akčností a mrazením, tak by tato detektivka byla dokonalá. Děj byl čtivý a já ho přečetla za dva večery, protože mě posouvala dopředu myšlenka, která chtěla vědět, jak vše skončí. Konec byl velice dobře napsaný a sama jsem nečekala takové rozuzlení. V ději jsou dva případy. Jeden z nich je již od první chvíle předvídatelný, ale o tom druhém až do poslední stránky netušíte. Rozuzlení Vás nakonec překvapí, tak jako mě.

Styl psaní autorky, jak už jsem zmiňovala je velice čtivý. U nás je to již třetí dílo, které je do češtiny přeložené. Kdo miluje jinak je první kniha, kterou jsem od této autorky přečetla, ale dle hodnocení čtenářů je nejlepší. Pokud se mi další její kniha dostane pod ruku, tak si ji také ráda přečtu, protože i když tato kniha nesplnila má očekávání, tak neříkám, že nebyla dobrá.

Reinhardt je člověk, kterého nalezení mrtvého človíčka poznamenalo, ale ne tak, jak bychom si mohli všichni vyložit. Mrtvý chlapec je pro něj něco unikátního. Proto si ho vyfotí, ukazuje přátelům, neustále poslouchá rádio, snaží se najít pachatele a nakonec všechny články z novin sbírá a ukládá si je. Reinhardt je vraždou doslova posedlý. To se nelíbí jeho manželce Kristině, protože ona vraždu snáší velice intenzivně a chování jejího manžela jí připadá nepřípustné. Také ji začíná rozčilovat jeho neustálé vedení. Proto se Kristina rozhodne vše změnit.
Kristina se projevovala jako velice silná žena, která nesmírně moc toužila po dítěti, které stále nedostala. Její manžel jí neustále vtloukal do hlavy nepříjemnosti, jako jsou ty, že se jejich dítě narodí hendikepované nebo ho někdo zabije. Kristina tyto hlouposti ale nedokázala již poslouchat, a tak svůj život změnila.

Celkově se mi děj knihy velice líbil a jsem ráda, že jsem tomuto dílu dala šanci. Potřebovala jsem si odpočinout od neustálého čtení Young Adultst knih, a tohle byla skvělá volba. Knihu doporučuji všem čtenářům detektivních knih, ale ne těm, kterým se dělá nevolno od pomyšlení na mrtvé děti. Myslím se, že tato knížka není určena na vyhrazenou skupinu čtenářů, ale pro každého. Dle mého názoru by ji měl ocenit každý. Pokud se Vám tedy toto dílo dostane do rukou, tak po něm sáhněte a přečtete si jej.

Knihu hodnotím třemi hvězdičkami z pěti.

Moc děkuji internetovému knihkupectví Knihcentrum za poskytnutí recenzního výtisku.
 Knihu si můžete zakoupit ZDE.