Rok vydání originálu: 2014
Počet stran: 180
Nakladatelství: IFP Publishing
Série: -
Díl v sérii: -
Goodreads: -

Stín je démon. V Loreanu, světě mýtů a nadpřirozených bytostí, kde se magie snoubí s technologií a pro zbraně se nechodí daleko, to není nic zvláštního. Že život není pohádka, o tom už se přesvědčil na vlastní kůži. Útěk a neustálé ohlížení přes rameno mu zatím zajistilo přežití, příslib krve ho ale pronásleduje na každém kroku. Stín si zvykl být opatrný – ví, že za každým rohem může číhat smrt, a jen ten nejrychlejší se jí dokáže vyhnout. On sám ze všeho vyvázl se zdravou kůží. Zatím... Ale minulost je mu v patách a město Miralon se stává dějištěm boje na život a na smrt.

Johana Tichá se narodila 30.12.1996 v Praze. V současné době studuje na osmiletém gymnáziu. Již od ranného dětství miluje četbu, zejména fantasy, a bez přehánění lze říci, že z tohoto žánru přečetla většinu dostupné literatury. Logicky z toho vyplývá, že se fantasy věnuje také ve svých prvních literárních pokusech. I další záliby – jízda na koni, lukostřelba, larpy, esoterika, parapsychologie, mineralogie, astrologie - souvisí se světem popisovaným v oblíbených knihách. Mezi podstatnou životní náplň bezesporu patří hudba, dlouhodobě studuje hru na flétnu, klavír a také zpěv. Ze svého poněkud hektického všedního života ráda mizí do přírody na odpočinkové procházky, případně projížďky v koňském sedle.
Stín žije v Loreanu, kde společně přežívají lidé a všechny možné bytosti, které by vás jen napadly. Je démonem, který je opatrný na každém kroku a o nebezpečí, během kterého by mu mohla hrozit smrt, nejeví zájem. Svět se mu otáčí vzhůru nohama během jediného dne, kdy přijme svou pracovní nabídku. Člověk a démon ho požádají o pomoc, přičemž Stín musí nabídku přijmout, jelikož kdyby odmítl, mohl by vypadat jako strašpytel.Čeká ho velké dobrodružství a boj o život. Zároveň musí chránit své "zákazníky", kteří jak se zdá nemají pouze jeden problém.
Stín je dílem autorky, která má pouhých osmnáct let. Nad jejím talentem velice smekám, jelikož Johana napsala na svůj věk velice čtivou a vtipnou knihu, která mě od začátku dokonce bavila. Když se pozastavím nad myšlenkou, že jsem za celý svůj život nedokázala napsat ani jednu kapitolu, ačkoliv jsem měla nápady, ale nedokázala jsem je přenést na papír, tak Johana napsala opravdu obdivuhodné dílo.
Již od první strany čtenáře zaujme čtivý styl psaní a vtipnost, která jej čeká téměř na každé straně. Nejednou se pozastaví nad vtipnými dialogy a snaží si je zapamatovat, aby je mohl v budoucnu použít nebo si na ně vzpomenout. Vtipnost není jediným prvkem, který čtenáře zaujme. Hlavní postava Stín je velice milý démon, který často promlouvá k čtenářům, který má poté lepší zážitek z četby a jeho dobrodružství zažívá společně s ním intenzivněji.
Stín je sympatický, občas protivný chlapík, který nehledá nebezpečí. Je tak trochu trumbera, jelikož v práci ne vždy splní požadavky, které jsou po něm chtěny. Jeho osud jej ale zavede ke skupince démonů a lidí, kteří se snaží utéct před nepřáteli. Jeho úkolem je ochraňovat lidskou dívku, která je ve společnosti na velice vysokém postavení, ale bohužel jí jde někdo po krku. Již od prvního dne, kdy se Stín pohybuje s těmito lidmi a démony je jeho život v ohrožení. Je důležité přemýšlet nad každým detailem, jelikož nepřítel může být kdokoliv a kdekoliv. Z informací vyplývá, že je "záporák" této knihy velice silným protivníkem. Podaří se Stínu a jeho "přátelům" skrýt před nebezpečím?
Kniha Stín by neměla uniknout žádnému čtenáři, který má rád fantasy knihy. Během četby ho čeká spoustu humoru a napínavých chvílí, které jej rozhodně nepřestanou bavit.  Stín je vhodný na večery, během kterých se chce čtenář odreagovat či si odpočinout od napětí všedního dne. Dílo rozhodně stojí za zmínku, jelikož mě moc překvapilo. Doporučuji.
Měli bychom podporovat české autory a Johana Tichá rozhodně stojí za zmínku!
Knihu hodnotím čtyřmi hvězdičkami z pěti.

Moc děkuji internetovému knihkupectví Knihcentrum za poskytnutí recenzního výtisku.